Autor: Kaprálův mlýn, středisko ekologické výchovy, z. s. Mgr. Pavla Glosová, Mgr. Kateřina Jelínková, Mgr. Tomáš Blaha
Autor: neudeven
Popis: a) Vzdělávací program a jeho součásti jsou uloženy ve formátech Word, .pdf, .jpg.
b) Oblast vzdělávání se týká prvního stupně základní školy, školních předmětů: český jazyk, matematika, anglický jazyk, prvouka, výtvarná výchova/pracovní činnosti.
c) Cílovou skupinou jsou žáci 1. a 2. ročníků ZŠ
d) Tematicky se výukový program týká učení venku a školy v přírodě. Je zasazen do symbolického rámce „Ronja, dcera loupežníka“ podle knihy Astrid Lindgrenové.
e) Hlavními výstupy jsou soubory aktivit do jednotlivých školních předmětů, které lze využít při pobytu venku. Program nabízí také soubor krátkých pohybových aktivit, které je vhodné zařazovat mezi výukové aktivity. Dalším výstupem je nabídka aktivit pro dvě dobrodružná odpoledne v duchu školy v přírodě, zasazená do symbolického rámce Ronja. Součástí výukového programu jsou metodiky, pracovní listy, příklady, doplňovačky, texty pro čtení, verše na doplňování, představení knihy „Ronja, dcera loupežníka“ s úryvkem, pravidla pro pobyt venku v přírodě.
f) Názvy hlavních kapitol/témat: Český jazyk venku, Matematika venku, Anglický jazyk venku, Prvouka venku, Výtvarná výchova venku, Pohybové aktivity a energizery, Další aktivity programu (vztahují se k symbolickému rámci „Ronja, dcera loupežníka“ a k celkové náplni programu, reflexe), Odpolední aktivity
g) Vzdělávací program Škola opravdu v přírodě pro 1. a 2. ročník ZŠ umožňuje žákům procvičit si učivo běžných školních předmětů (český jazyk, matematika, anglický jazyk, přírodověda) venku s maximálním využitím přírody a jejích zdrojů. Vzdělávací program nabízí aktivity, při kterých žáci rozvíjí své jazykové znalosti v českém a anglickém jazyce, matematické myšlení, sociální kompetence a kompetence k učení, kreativitu, řešení praktických problémů, pracují s přírodními materiály, vytvářejí si vztah k živé i neživé přírodě. Program je koncipován jako pobytový ve třídenní variantě.
Cílem programu je, aby žáci zažili učení se školním předmětům venku (v jiném prostředí než ve třídě). Program podporuje rozvoj myšlenky celoživotního učení – nevzděláváme se jen ve škole. Žáci si procvičí konkrétní učivo, kterému se věnují ve škole a zopakují si starší či se seznámí s novým učivem.
Dalším cílem programu je nabídnout pedagogům ukázku toho, jak lze běžné školní předměty učit a procvičovat venku v přírodě (v lese, na louce, v parku, v zahradě). Program v prezenční formě umožňuje doprovázejícím pedagogům zažít a vyzkoušet novou metodu výuky. Připravené programové aktivity lze využít jak při organizaci vlastní školy v přírodě, tak i v době školní výuky.
h) Výukový program staví převážně na skupinové a kooperativní výuce, částečně také na individuální a samostatné práci.
i) Využívá metod kritického myšlení k odhalování souvislostí, k porozumění učivu a k vlastním závěrům; branistormingu k produkci většího množství návrhů řešení; učení v životních situacích, kdy žák reaguje na celostní okolnosti, poměry a podmínky prostředí, které aktivizují jeho poznávací procesy, vyžadují volní úsilí, podněcují samostatnost a motivují k lepším výkonům.
j) Klíčová slova: učení venku, škola v přírodě, základní škola, český jazyk, matematika, anglický jazyk, výtvarná výchova, člověk a jeho svět, praktické činnosti, ochrana přírody
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Vzdělávací program