Autor: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D., Mgr. Dana Cibáková, Ph.D., doc. Martina Fasnerová, Ph.D., PhDr. Radka Harazinová, Ph.D., doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D., Mgr. Marie Komorná, PhDr., Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D., Mgr. Lukáš Laibrt, PhDr. Veronika Laufková, Ph.D., Mgr. et Bc. Martina Lietavcová, PhDr. Tereza Linhartová, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., Mgr. Anežka Náhlíková, Mgr. Edita Nevoralová, Mgr. Milan Polák, Ph.D., Mgr. Petra Ristić, Mgr. Jolana Ronková, Ph.D., Mgr. Eva Rybárová, prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc., Mgr. Dušan Ševčovič, Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D., Mgr. Hana Švejdová, PhDr. Kristýna Titěrová, Mgr. Zuzana Vodňanská, PhDr. Věra Vykoukalová, Ph.D., prof. PaedDr. Radka Wildová, Csc.
Autor: neudeven
Popis: Výstup je ve formátu pdf. Metodika je zaměřena na předškolní vzdělávání v oblasti čtenářské pregramotnosti. Cílovou skupinou jsou děti ve věku 3 až 6 (7) let a pedagogičtí pracovníci v předškolním vzdělávání. Ve vzdělávacím modulu bylo vybráno 6 tematických oblastí (pedagogická diagnostika a rané odhalení rizik, rozvoj předčtenářských dovedností, rozvoj čtenářské pregramotnosti dětí s OMJ (odlišným mateřským jazykem), podpora čtenářských strategií se specifickým zřetelem k porozumění, motivace pro čtenářství (práce s knihou, divadlo, vlastní tvorba, projekty), spolupráce rodiny a předškolních zařízení pro rozvoj předčtenářských a raných čtenářských dovedností), ke kterým byly akademickými pracovníky připraveny aktivity. Tyto aktivity byly ve spolupráci se zapojenými pedagogickými pracovníky odpilotovány v zapojených mateřských školách. Na základě zpětné vazby byly aktivity případně upraveny a popř. znovu odpilotovány.
Klíčová slova: mateřská škola, prostorová orientace, sluchová paměť, zraková paměť, zraková diferenciace, dedukce, fonematické uvědomování, čtenářské strategie, grafomotorika, představivost, pozornost, slovní zásoba, sluchové vnímání, shrnování, vyjadřovací schopnosti, zrakové vnímání, paměť, jemná motorika, pedagogická diagnostika, pracovní list, percepční funkce, kognitivní funkce, řeč, jazykové a komunikační schopnosti, rodina, čtenářství, knihy, časopisy, děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ), rozvoj čtenářské pregramotnosti, diferenciace cílů, pohádka, hodnoty a postoje, pověst, porozumění u nečtenářů, inspirační karty, motivační příběh, práce s knihou, kladení otázek, formulace odpovědi, čtenářské kostky, porozumění textu, evokace, uvědomění si informací, reflexe, čtenářský koutek, dětská knihovna, dovednosti předcházející čtení a psaní, projektová výuka, rozvoj pregramotnosti, komplexní přístup, integrované bloky.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Publikace