Autor: Kolektiv autorů NPI ČR
Autor: neudeven
Popis: Vzdělávací modul tvoří jádro přípravy pedagogických pracovníků předškolního, základního a středního vzdělávání pro zavádění a realizaci společného vzdělávání; je zaměřen na tvorbu plánu pedagogické podpory (PLPP) a individuálního vzdělávacího plánu (IVP). Obsah modulu sleduje legislativní rámec společného vzdělávání a možnosti pedagogické diagnostiky při tvorbě PLPP a IVP; účastníci se seznámí s kroky, které je třeba realizovat jednak při tvorbě PLPP, jednak při zpracování IVP.
Součástí metodického a výukového materiálu pro vzdělávací modul Individuální vzdělávací plán a plán pedagogické podpory jsou 3 prezentace sledující linii předškolního, základního a středního vzdělávání. Obsah prezentací poskytuje účastníkům kurzu vhled do legislativního rámce společného vzdělávání; sleduje RVP jednotlivých stupňů vzdělávání v kontextu ŠVP; nastiňuje možnosti a meze využití pedagogické diagnostiky při přípravě PLPP a IVP; charakterizuje přípravu a realizaci těchto podpůrných opatření v kontextu společného vzdělávání. Praktická část se věnuje zpracování modelového příkladu s využitím podpůrných opatření, která jsou nejen v souladu s platnou legislativou, ale především s potřebami dítěte.
Součástí metodického a výukového materiálu pro vzdělávací modul Individuální vzdělávací plán a plán pedagogické podpory jsou pracovní listy pro základní a střední vzdělávání. Pracovní list pro základní vzdělávání, který je součástí prezentace, sleduje možnosti realizace konkrétních PO ve školské praxi. Pracovní listy pro střední vzdělávání se věnují individuálnímu vzdělávacímu plánu, prověření znalostí z oblasti školské legislativy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: Kolektiv autorů NPI ČR
Autor: neudeven
Popis: Vzdělávací modul tvoří jádro přípravy pedagogických pracovníků předškolního a základního vzdělávání pro zavádění a realizaci společného vzdělávání; je zaměřen na práci s kurikulárními dokumenty. Účastníci se seznámí se změnami, které je třeba provést v ŠVP, aby odpovídal RVP i podmínkám a aktuální situaci ve škole; součástí je praktická dílna, ve které se účastníci seznámí s tím, jak využít ŠVP na podporu společného vzdělávání.
Součástí metodického a výukového materiálu pro vzdělávací modul Úpravy ŠVP - práce s kurikulárními dokumenty jsou dvě prezentace, které sledují linii předškolního, základního vzdělávání. Obsah poskytuje účastníkům kurzu vhled do legislativního rámce společného vzdělávání; představuje možnosti úprav ŠVP dle upraveného RVP v kontextu společného vzdělávání; předkládá možné zpracování individuálního vzdělávacího plánu a plánu pedagogické podpory.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: Kolektiv autorů NPI ČR
Autor: neudeven
Popis: Cílem vzdělávacího modulu je seznámit účastníky s významem hodnocení pro rozvoj dítěte v předškolním vzdělávání, představit typy, druhy a funkce hodnocení, poskytnout východiska pro poskytování formativního hodnocení, připomenout možnosti a význam dětského sebehodnocení. Vzdělávací modul je určen pedagogickým pracovníkům v předškolním vzdělávání.
Součástí metodického materiálu pro vzdělávací modul Hodnocení v předškolním vzdělávání je prezentace. V teoretické části se obsah prezentace soustředí na výklad pojmů, typy, druhy a funkce hodnocení, sebehodnocení, komunikaci. Praktická část se v kontextu individuální i skupinové práce účastníků orientuje na příklady efektivního hodnocení, nácvik technik efektivní komunikace v rámci hodnocení v mateřské škole.
Součástí metodického materiálu pro vzdělávací modul Hodnocení v předškolním vzdělávání jsou 2 pracovní listy. Umožňují procvičení popisného způsobu ústního hodnocení v mateřské škole a prověřují orientaci v pojmech k danému tématu v kontextu individuální i skupinové práci účastníků vzdělávacího modulu
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: kolektiv autorů NPI ČR
Autor: neudeven
Popis: Modul je zaměřen na hodnocení žáků v kontextu společného vzdělávání. Účastníci se seznámí s funkcí, druhy i metodami hodnocení s důrazem na stanovení kritérií hodnocení ve vztahu k žákům s přiznaným podpůrným opatřením. Praktická část modulu konkrétně ukáže, jak zjišťovat výsledky učení a hodnotit výsledky individualizované výuky s ohledem na aktuální situaci ve škole. Vzdělávací program je určen pedagogickým pracovníkům, především pedagogickým pracovníkům základních škol.
Součástí metodického a výukového materiálu pro vzdělávací modul Hodnocení v individualizované výuce je prezentace, která poskytuje účastníkům kurzu základní vhled do řešení obtížné situace spojené s hodnocením v individualizované výuce v kontextu školního vzdělávání, resp. vzdělávání v základních školách.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: Kolektiv autorů NPI ČR
Autor: neudeven
Popis: Vzdělávací kurz nabízí obecný vhled do problematiky podpůrného systému podpory žáků se SVP ve škole, ukazuje roli školního poradenského pracoviště, resp. jeho odborných pracovníků v systému podpory žáků/studentů se SVP. Kurz se věnuje také podmínkám činnosti pracovníka ŠPP z hlediska nastavení systému, školy, ŠPP a možnostem financování. Vzdělávací program je určen pedagogickým pracovníkům v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání a vedoucím pedagogickým pracovníkům.
Součástí výstupů jsou 3 prezentace: Role školního poradenského pracoviště v systému podpory žáků se SVP, Role školního poradenského pracoviště v systému podpory žáků se SVP ve škole a Role školního psychologa v podpoře žáků se SVP.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: Kolektiv autorů NPI ČR
Autor: neudeven
Popis: Vzdělávací modul je zaměřen na výklad právní úpravy vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání dětí nadaných. Pracovně právní aspekty použití personálních podpůrných opatření jako asistent pedagoga, tlumočník znakového jazyka, přepisovatel, speciální pedagog v předškolním vzdělávání. Aspekty komunikace mezi školou, rodiči, poradenským zařízením, právo na revizi doporučeného podpůrného opatření. Problematika vzdělávání dětí uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona, problematika vzdělávání dětí nadaných. Součástí výstupu je: 1 prezentace a pracovní listy. Pracovní listy se skládají z jednoho souboru obsahujícího test k ověření znalostí účastníků + 1 soubor obsahující klíč k vyhodnocení testu. Vzdělávací modul je určen pro pedagogické pracovníky MŠ, ZŠ, ZUŠ (základních uměleckých škol), SVČ (střediska volného času) SŠ/VOŠ a pro vedoucí pedagogické pracovníky škol a školských zařízení.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: Kolektiv autorů NPI ČR
Autor: neudeven
Popis: Obsah modulu je zaměřen na získání základní orientace posluchačů v oblasti osvojování řeči, v problematice narušené komunikační schopnosti (NKS) a specifických poruch učení (SPU) s akcentem na osvojení znalostí a dovedností využitelných v pedagogické praxi pedagogických pracovníků při poskytování pedagogické podpory žákům s NKS a SPU v rámci kompetence cílové skupiny pedagogických pracovníků. Součástí výstupu je 1 prezentace a 1 dokument pracovních listů obsahující zpracovaný Individuální vzdělávací plán. Modul je určen pro pedagogické pracovníky MŠ, ZŠ, Základních uměleckých škol, Středisek volného času, SŠ a VOŠ.
V teoretické části budou posluchači seznámeni se základní terminologií, s problematikou rizika vzniku specifických poruch učení a s nejčastějšími poruchami řeči u dětí (poruchami artikulace, poruchami plynulosti a tempa řeči, poruchami zvuku řeči, s poruchami v oblasti porozumění a tvorby řeči). Seznámí se s jejich příčinami, projevy v jednotlivých jazykových rovinách a důsledky ve vzdělávání. Seznámí se s přístupy k těmto dětem a možnostmi využití podpůrných opatření při společném vzdělávání. Bude ukázaná souvislost narušené komunikační schopnosti a rizika vzniku specifických poruch učení a charakterizovány projevy dětí v riziku vzniku poruch učení a NKS a možnosti tato rizika eliminovat. Posluchači získají též informace o dostupnosti logopedické péče ve školství.
V praktické části v souladu s platnou legislativou budou účastníci seznámeni s podpůrnými opatřeními poskytovaným dětem s narušenou komunikační schopností a riziky vzniku NKS a SPU z hlediska stupňů PO v mateřských školách (PLPP, IVP, předmět speciálně pedagogické péče, pedagogická intervence, asistent pedagoga, metody a organizace výuky, hodnocení žáků, podpora školských poradenských zařízení…). Posluchačům budou představeny konkrétní možnosti, pedagogické metody a metodické postupy a doporučení pro práci pedagogů s dětmi s daným typem vzdělávacích potřeb v rámci společného vzdělávání v MŠ v souladu s RVP PV.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: Kolektiv autorů NPI ČR
Autor: neudeven
Popis: Modul seznamuje s charakteristikou SPCH (především ADHD a celého spektra jejích komorbidit, klasifikací, etiologií, podstatou pedagogické diagnostiky vycházející z funkční analýzy chování, specifickými problémy spojenými s SPCH s užším zaměřením na vliv psychosociálních aspektů na tyto poruchy - rodinu, pedagogy, vrstevnickou skupinu). Akcent je kladen na schopnost rozlišit tento typ poruch chování od nespecifických poruch chování. Součástí výstupu je 1 prezentace a 1 pracovní list v podobě kontrolního dotazníku. Modul je určen pro pedagogické pracovníky MŠ, ZŠ, Základních uměleckých škol, Středisek volného času, SŠ a VOŠ.
Prezentace je součástí metodického a výukového materiálu pro vzdělávací modul Podpora při vzdělávání dětí, žáků se SPCH. Poskytuje účastníkům kurzu základní orientaci v oblasti specifických poruch chování, jejich vývojové podmíněnosti, psychosociálních aspektů, vhledu do diagnostiky a léčby.
Součástí metodického a výukového materiálu pro vzdělávací modul Podpora při vzdělávání dětí, žáků se SPCH je pracovní list v podobě kontrolního dotazníku pro absolventy modulu, který navazuje na probírané téma.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: Kolektiv autorů NPI ČR
Autor: neudeven
Popis: Vzdělávací kurz nabízí obecný vhled do problematiky vzdělávání dětí, žáků, studentů se smyslovým postižením, s tělesným postižením a jeho implementaci do systému podpory vzdělávání dětí/žáků/studentů se SVP. Vzdělávací program je určen pedagogickým pracovníkům v předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání. Součástí výstupů jsou 3 prezentace (dle typu postižení: zrakové, sluchové, tělesné), 1 pracovní list (k tělesnému postižení) a 2x podpůrný metodický materiál (problémové okruhy a jejich řešení; rozdělené dle typu postižení).
Prezentace jsou součástí metodického a výukového materiálu pro vzdělávací modul Podpora při vzdělávání dětí, žáků se smyslovým postižením, s tělesným postižením. Prezentace jsou zaměřeny na legislativní ukotvení problematiky podpory vzdělávání dětí/žáků/studentů s tělesným, zrakovým a sluchovým postižením, popis vad, omezení funkcí, dopady (dle typu) postižení do vzdělávání, nastavení podpůrných opatření, využívání kompenzačních pomůcek. V praktické části práce s kazuistikami: příklady dobré i špatné praxe – ukázky kazuistik a jejich rozbor, návrhy řešení problematických okruhů spojených se vzděláváním dětí/žáků/studentů se zrakovým, tělesným a sluchovým postižením v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ.
Součástí metodického a výukového materiálu pro vzdělávací modul Podpora při vzdělávání dětí, žáků se smyslovým postižením, s tělesným postižením je 1 pracovní list s kazuistikami a 2x podpůrný metodický materiál: problémové okruhy dle typu postižení (zrakové, sluchové) a jejich řešení.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: kolektiv autorů NPI ČR
Autor: neudeven
Popis: Vzdělávací program je zaměřen na získání základním informacím o symptomatice Poruch autistického spektra (PAS), o komorbidních diagnózách, o chování žáků s PAS. Účastníci se prostřednictvím vzdělávání seznámí s diagnostickými postupy a metodami posuzování autistického chování, ale také se specifickými metodami a postupy využívanými při vzdělávání těchto žáků. Podstatná část výkladu se věnuje ukázkám pomůcek, včetně jejich užití při vzdělávání žáků s PAS a seznámení s metodickými materiály využívanými pedagogy při vzdělávání těchto žáků. V rámci praktické části jsou představeny základní postupy při práci s motivací, systém žetonového hospodářství a pozitivního odměňování. Vzdělávací modul je určen pedagogickým pracovníkům v předškolním, základním a středním vzdělávání. Součástí programu je souhrnná prezentace a příklady vzorových kazuistik.
Prezentace je součástí metodického a výukového materiálu pro vzdělávací modul Podpora při vzdělávání dětí, žáků s poruchou autistického spektra. Poskytuje účastníkům kurzu základní vhled do řešení obtížné situace dítěte s poruchou autistického spektra v kontextu školního vzdělávání a možnostem jeho podpory.
Vzorové kazuistiky jsou součástí metodického a výukového materiálu pro vzdělávací modul Podpora při vzdělávání dětí, žáků s poruchou autistického spektra. Umožňují účastníkům kurzu aplikaci nabytých poznatků a propojení teorie s praxí dané problematiky při řešení obtížné sistuace dítěte s poruchou autistického spektra v kontextu školního vzdělávání.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: Kolektiv autorů NPI ČR
Autor: neudeven
Popis: Obsah vzdělávacího modulu představuje pedagogickou diagnostiku v kontextu individualizace výuky jako nedílnou součást práce učitele a jako jedno z východisek tvorby PLPP či IVP. Účastník je v rámci modulu seznamován s procesem zjišťování nejenom vědomostí a dovedností žáků, ale také jejich pojetí učiva, styly učení a další žákovy potenciality, vztah mezi žáky i klima školní třídy. Vzdělávací modul je určen pedagogickým pracovníkům v předškolním a základním vzdělávání.
Vzdělávací modul Pedagogická diagnostika se soustředí na pedagogickou diagnostiku jako vědní disciplínu, diagnostický postup a metody, individualizaci výuky; využití pedagogické diagnostiky v MŠ a ZŠ. Praktická část se v kontextu individuální i skupinové práce účastníků orientuje na modelové situace a jejich řešení.
Součástí metodického materiálu pro vzdělávací modul Pedagogická diagnostika jsou prezentace pro ZŠ a MŠ. Součástí metodického materiálu pro vzdělávací modul Pedagogická diagnostika jsou dále pracovní listy pro předškolní vzdělávání. Obsahují modelové kazuistiky, jež jsou podkladem ke skupinové práci v rámci vzdělávacího modulu.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory