Autor: Petra Klimková, Martina Vysloužilová, Lukáš Masner, Daniela Maštalířová, Jaromír Maštalíř
Autor: neudeven
Popis: V rámci celé série metodických videí se jedná o "vstupní" video do dané problematiky. Seznamuje se základními principy a východisky plánování přechodu (tranzitu). Žáci měli v rámci tranzitního programu možnost prostřednictvím praxe zjistit, jaké jsou jejich dovednosti a schopnosti a kam by chtěli své životy po ukončení školy směřovat. Ve videu vystupují žáci se SVP, kteří studují praktickou školu, jejich učitelé i vybraní členové projektu. Je zde také pohled rodičů na tranzitní program a zaměstnavatele, kteří umožňují žákům se SVP praxi.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Video
Autor: Petra Klimková, Martina Vysloužilová, Lukáš Masner, Daniela Maštalířová, Jaromír Maštalíř
Autor: neudeven
Popis: "Ve videu je představen jeden ze žáků se SVP (Pavel), a to právě v jeho období ukončování školní docházky a plánování přechodu. Pavel, student praktické školy, ve videu seznamuje diváky se svým životním příběhem. Prostřednictvím tranzitního programu – plánování a výkonu praxe u zaměstnavatele – si mohl ověřit svůj pracovní potenciál a získat cenné zkušenosti o svých nejen pracovních dovednostech a schopnostech. Tranzitní program pomohl Pavlovi v jeho nasměřování po ukončení studia. Ve videu rovněž vystupují další lidé, kteří tvoří Pavlův podpůrný tým.
"
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Video
Autor: Petra Klimková, Martina Vysloužilová, Lukáš Masner, Daniela Maštalířová, Jaromír Maštalíř
Autor: neudeven
Popis: Další video akcentuje proces plánování přechodu (tranzitu) ve vazbě na využívané nástroje a techniky práce plánování zaměřeného na člověka (Person Centred Planning). Při zjišťovány důležitých informací byly se žáky zapojenými do projektu využívány nástroje jako Můj Kruh podpory, Profil na jednu stranu, Moje rituály, plánovací setkání s využitím nástroje MAPA či Cesta. Tyto nástroje plánování zaměřeného na člověka jsou ve videu blíže vysvětleny – jejich účel a cíl. Ve videu jsou také tyto nástroje a principy práce představeny, ilustrovány a provázány na konrétním příkladu – příběh žáka Lukáše.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Video
Autor: Petra Klimková, Martina Vysloužilová, Lukáš Masner, Daniela Maštalířová, Jaromír Maštalíř, Veronika Smoláková
Autor: neudeven
Popis: Klára (metodička, pedagožka a matka žáka se SVP) představuje svůj pohled a zkušenost ve vazbě na tranzitní program prostřednictvím žáků se SVP, které vzdělává, ale i z hlediska role mámy syna se zdravotním postižením. Ve videu jsou diskutovány možnosti, které tranzitní program nabízí, ale i případné limity, které mohou jeho naplňování bránit. Ve videu se tak prolínají aktuální zkušennosti ve vazbě na projekt, ve kterém Klára v roli metodičky tranzitního programu působí, a její osobní zkušenost s tématem (čerpání podpory pro žáky se SVP, které vzdělávání, vs. nízká podpora takového charakteru v době, kdy se její syn nacházel v období ukončování školní docházky a plánování přechodu ze školy do další etapy jeho života). V další části videa pak vypovídají rodiče Matěje. O jeho podpoře, možnostech i o vlastních obavách. Ve videu také vystupují rodiče, kteří sami založili sociální firmu, aby zde mohl pracovat jejich syn se SVP. Tranzitní program je minul, ale hledali cestu, aby mohl žít plnohodnotně.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Video
Autor: Petra Klimková, Martina Vysloužilová, Lukáš Masner, Daniela Maštalířová, Jaromír Maštalíř, Veronika Smoláková
Autor: neudeven
Popis: Video akcentuje oblast zaměstnavatelů, kteří mají ve svých řadách osoby se zdravotním postižením. Ať už se jedná o možnost vytvářet podmínky pro realizaci praxí a pracovních stáží, nebo o možnost zaměstnávání. Na příběhu dvou studentek praktické školy je ilustrován příběh konrétní firmy, která zaměstnává osoby se zdravotním postižením na běžném trhu práce. Ta také v rámci tranzitního programu nabízí možnost praxí dalším studentům se SVP, aby měli možnost se učit nové dovednosti a schopnosti, které při výkonu práce budou potřebovat. Ve videu vystupují jak majitelé těchto firem a jejich zaměstnanci, tak i pracovní asistenti, kteří vybrané žáky se SVP v době jejich praxí přímo a individuálně podporují. Projování žáků se SVP prostřednictvím tranzitního programu do běžného pracovního prostředí prostřednictvím praxe v sociální či jiné firmě poukazuje na možnosti a velký potenciál vytvářet příležitosti pro zaměstnávání i těchto osob.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Video
Autor: Petra Klimková, Martina Vysloužilová, Lukáš Masner, Daniela Maštalířová, Jaromír Maštalíř, Veronika Smoláková
Autor: neudeven
Popis: Jedná se o závěrečné video v rámci celé série. To se zaměřuje na zkušenosti vybraných speciálních pedagogů (v roli metodiků TP) a dalších osob, kteří byli do projektu přímo zapojeni. Všichni z nich na určité úrovni řešili problematiku ukončování školní docházku a plánování přechodu prostřednictvím tranzitního programu u žáků se SVP. Ať už se jednalo o samotný proces plánování s využívání nástrojů plánování zaměřeného na člověka, realizací praxí, exkurzí apod. Společným cílem bylo v maximálně možné míře podpořit vybrané žáky se SVP při jejich cestě do běžného způsobu života. Ve videu jsou reflektovány konrétní úspěchy žáků se SVP v rámci tranzitního programu. Diskuse nad dalšími, neméně důležitými, oblastmi života, jako je jejich volný čas, využívání návazných služeb, problematika samostaného bydlení, další vzdělávání, podpora rodiny rodina apod. Rovněž zkušenosti s tématem ve vazbě na zahraniční (Finsko). V závěru videa záznívá apel potřebnosti takového druhu podpory, který by neměl být "výsadou" do projektu zapojených škol, ale přirozenou systémovou součástí vzdělávání a přípravy na dospělý život mladých lidí se zdravotním postižením.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Video