Autor: Mgr. Hana Žižková, Ph.D.; Mgr. Simona Khatebová; Mgr. Adriana Válková
Autor: neudeven
Popis: DVZ „DIKOBRAZ píše“ je interaktivní online vzdělávací zdroj, který obsahuje databázi slovních spojení, vět a souvětí sestavenou pro komplexní procvičování pravopisných jevů formou mluveného diktátu. Žák má možnost sestavit si diktátové cvičení zcela podle svých potřeb, a to jak z hlediska obsahové náplně (žák může volit obtížnost, ročník, druh pravopisných jevů), tak z hlediska formy (žák volí slovní spojení či věty a souvětí, jejich počet). Webová stránka mj. nabízí i možnost automatického generování diktátů, které je vhodné např. pro souhrnné opakování nebo zjišťování slabých míst ve znalostech pravopisu. DVZ je vytvořen primárně pro samostudium, ale lze jej využít i ve školní výuce. Žák má možnost psát tradiční diktát (buď ručně na papír, nebo online na počítači), nebo si může zvolit doplňovací cvičení (vyplňuje online na počítači). Diktát je možné dle potřeby v jeho jednotlivých částech zastavovat či opakovaně přehrávat. Součástí diktátů je jejich automatické vyhodnocení, které žákovi nabízí vedle správných odpovědí také jejich zdůvodnění. U morfologického pravopisu je zdůvodnění plně založeno na logických (slovotvorných) souvislostech, což umožňuje žákům si jevy efektivněji zapamatovat. DVZ nejenže napomáhá automatizovat pravopis, ale prostřednictvím zdůvodnění prohlubuje jeho znalost, což přispívá ke zlepšováním komunikačních kompetencí žáků. DVZ posiluje schopnost žáků v samostudiu a sebehodnocení úrovně zvládnutí učiva. DVZ je vhodné pro žáky 6.-9. ročníku ZŠ s využitím v předmětu Český jazyk a literatura v oblasti RVP Jazyk a jazyková komunikace.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Webová stránka
Autor: doc. PhDr. Ondřej Sládek, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: Dikobraz čte má podobu jednoduché počítačové hry, která je založená na hledání správných odpovědí na položené otázky. Pomocí hry si žáci/žákyně upevní své znalosti z české literatury. Hra má tři základní herní oblasti. První oblast (AUTOR/AUTORKA) prověřuje znalosti autorů a autorek prozaických, dramatických a básnických děl. Druhá oblast (POSTAVY) se zaměřuje na literární postavy. Třetí oblast (OBSAHY) se týká obsahů vybraných literárních děl. Úkolem hráče/hráčky je správně odpovídat na položené otázky. Za správnou odpověď získávají body, za špatnou odpověď jsou jim body naopak odečítány. Hra končí získáním stanoveného počtu bodů.
V průběhu hry mohou hráči/hráčky využít až tří nápověd. Vítězí ten, kdo získá stanovený (konečný) počet bodů za co nejmenší počet otázek. DVZ je vhodné pro žáky 7.-9. ročníku ZŠ v předmětu Český jazyk a literatura v oblasti RVP Jazyk a jazyková komunikace. DVZ lze využít i pro rozvoj mezipředmětových vztahů v oblastech RVP Umění a kultura, Mediální výchova, Člověk a společnost.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Webová stránka
Autor: Mgr. et Mgr. Radim Ošmera
Autor: neudeven
Popis: DVZ „DIKOBRAZ se učí česky“ je interaktivní vzdělávací zdroj, který je zaměřený na výuku češtiny jako druhého jazyka. Pracuje na bázi bez zprostředkujícího jazyka. Jeho výhodou je tedy jeho univerzálnost. Jeho použití nezávisí na mateřském jazyce uživatele. Pracuje metodou storytellingu, opírá se o animace a obrazový doprovod. DVZ je vhodný pro žáky druhého stupně ZŠ v předmětu Čeština jako druhý jazyk v oblasti RVP Jazyk a jazyková komunikace. DVZ lze využít rovněž pro rozvoj mezipředmětových vazeb v oblasti RVP Člověk a jeho svět. DVZ využívá práci s obrazem a práci s textem. Lze ho využít v skupinové (kooperativní) výuce i pro samostatnou práci žáků.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Webová stránka
Autor: Mgr. Helena Hradílková; Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D.; Mgr. Pavel Váňa, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: DVZ „Dikobraz cestuje za německou literaturou“ je interaktivní vzdělávací zdroj, jehož hlavním cílem je nabídnout pracovní materiál nejen do výuky německého jazyka, ale také pro podporu rozvoje digitálních kompetencí a informačního myšlení žáků. Výchozím prvkem je interaktivní mapa České republiky odkazující na 20 německojazyčných osobností, které jsou spojené s historickým územím ČR. Žáci se mohou seznámit s uvedenými osobnostmi; u každého autora jsou uvedeny informace o jeho osobě, jeho autorský text, doplněný o zvukový záznam a překlad do češtiny. Materiály necílí na ryze jazykovou výuku začátečníků, ale mají sloužit jako doplňkové materiály a inspirace ve výuce němčiny a v jiných předmětech. Texty jednotlivých autorů se dotýkají řady aktuálních a historických společenských témat. Stejně tak životní osudy autorů/autorky mohou být zajímavou inspirací pro diskuzi se žáky nebo další vzdělávací aktivity. DVZ je doplněno o interaktivní responzivní Úkoly (cílící na schopnost dohledávat, třídit a vyhodnocovat informace) a o sekci Aktivity, které jsou často koncipovány jako problémy k diskuzi (Filip, von EbnerEschenbach), jako inspirace projektového zadání (Stifter), případně předpokládají kreativní práci v týmu (von Saar, Scholtis). DVZ je vhodné pro žáky 8. a 9. ročníku ZŠ v předmětu Německý jazyk v oblasti RVP Jazyk a jazyková komunikace. DVZ lze rovněž využít i v mezipředmětových vztazích v předmětech Dějepis, Český jazyk a literatura, Zeměpis nebo Občanská výchova.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Webová stránka
Autor: Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.; Mgr. Filip Pultar
Autor: neudeven
Popis: DVZ DIKOBRAZ mluví anglicky je interaktivní vzdělávací zdroj ve formě interaktivní mapy ČR obsahující 14 krajů. Jednotlivé kraje jsou navázány na témata dle specifikace RVP ZV a každý z krajů obsahuje materiál na třech jazykových úrovních. Jedná se o úroveň A1, která je rozdělena do dvou úrovní (A1.1 a A1.2) a úroveň A2 – materiál tedy pokrývá učivo ZŠ. Kombinace krajů ČR a témat dle RVP ZV jsou následující: Moravskoslezský kraj: škola | Zlínský kraj: domov | Kraj Vysočina: hudba |Jihomoravský kraj: rodina | Plzeňský kraj: jídlo | Liberecký kraj: technologie | Praha: oblékání, móda, nákupy | Olomoucký kraj: svátky a tradice | Jihočeský kraj: příroda a počasí | Pardubický kraj: sport | Královéhradecký kraj: zvířata, orientace v prostoru | Ústecký kraj: cestování a doprava | Karlovarský kraj: zdraví | Středočeský kraj: památky. Jednotlivé kraje obsahují interaktivní cvičení různého druhu (jedná se např. o lexikální cvičení, cvičení k rozvoji čtení, gramatická cvičení, poslechová cvičení atd.), přičemž DVZ nabízí nejrůznější formy procvičování řečových dovedností, gramatiky a slovní zásoby na úrovních A1 a A2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (např. cvičení typu multiple choice, drag and drop, komiksy, křížovky, vepisování volných odpovědí, řazení vět, cvičení typu true/false apod.). Nahrávky dialogů a vět byly pořízeny rodilými mluvčími (dětmi i dospělými). DVZ je vhodný pro žáky ve věku 11-15 let v předmětu Anglický jazyk v oblasti RVP Jazyk a jazyková komunikace. DVZ rozvíjí i mezipředmětové vztahy s předměty Český jazyk, Dějepis, Přírodopis, Zeměpis, Hudební výchova, Výchova ke zdraví.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Webová stránka
Autor: Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.; Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: DVZ „Dikobraz mluví francouzsky“ je určen pro doplnění výuky francouzského jazyka jako druhého cizího jazyka na druhém stupni ZŠ, tj. pro věkovou skupinu 11-15 let. Má podobu interaktivní mapy ČR, ve které si žáci mohou procvičit své znalosti francouzského jazyka na třech úrovních SERRJ (A1.1; A1.2 a A2). Témata daná RVP ZV jsou přiřazena k jednotlivým krajům ČR. Jedná se celkem 335 interaktivních cvičení (např. cvičení typu multiple choice, drag and drop, komiksy, křížovky, vepisování volných odpovědí, řazení vět, cvičení typu true/false apod.), která rozvíjejí znalosti žáků ve všech oblastech komunikačních kompetencí (lingvistické, sociokulturní a diskursivní). DVZ rovněž obsahuje poslechová cvičení (nahrávky byly pořízen rodilými mluvčími). Žáci si při práci s DVZ kreativním způsobem opakují gramatiku, fonetiku a slovní zásobu. Přiřazení témat k reáliím jednotlivých krajů umožňuje žákovi identifikovat reálie kraje, ve kterém žije, a být schopen o nich aktivně komunikovat v cizím jazyku, což podporuje mezipředmětový charakter výuky. Zároveň byl DVZ „Dikobraz mluví francouzsky“ tematicky zpracován ve shodě s DVZ „Dikobraz mluví anglicky“. Oba DVZ tak pracují s principem vícejazyčnosti tj., aby žáci dokázali využít znalostí dosažených v jednom jazyku při učení se jazyku dalšímu.
Žáci jsou vedeni k učení se v souvislostech, k rozvíjení svých individuálních znalostí a k praktickému využití získaných jazykových dovedností. Intuitivní ovládání DVZ je koncipováno jako pomoc pro žáky se SVP. Každé ze čtrnácti témat obsahuje jak cvičení vhodná pro tyto žáky, tak cvičení pro žáky nadané.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Webová stránka
Autor: Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D.; Mgr. Lucie Vahalová
Autor: neudeven
Popis: DVZ „DIKOBRAZ mluví rusky“ je interaktivní vzdělávací zdroj, který obsahuje 3 moduly pro různé jazykové úrovně žáků: A0 (jsem začátečník, neumím azbuku), A1 (jsem začátečník, umím číst a psát), A2 (čtu a píšu, ale něco mi chybí). Modul A0 je zaměřen na procvičování ruské abecedy formou interaktivní hry založené na principu stolní hry BrainBox (v kostce). Modul obsahuje kartičky s písmeny ruské abecedy a slovy (+ obrázky), která dané písmeno obsahují. Na rubové straně kartičky jsou otázky na postřeh. Doporučení pro učitele a pravidly jsou k dispozici ve formátu PDF v sekci Tipy pro učitele. Moduly A1, A2 jsou zaměřeny na procvičování/rozšíření slovní zásoby. Obsahují 10 dvojjazyčných textů (v ruštině s chybějícími slovy/výrazy a v češtině). V modulu A1 si žáci přetahují chybějící slova/výrazy do ruského textu, v modulu A2 si žáci chybějící slova/výrazy doplňují do ruského textu. Ke každému textu jsou nahrávky ve formátu MP3. DVZ metodicky vychází z konceptu učení hrou, přičemž vedle posilování jazykových kompetencí (poslech, čtení, psaní) rozvíjí digitální kompetence žáků (např. v modulu A2 si musí žáci nainstalovat ruskou klávesnici). DVZ je vhodný pro žáky 2. stupně ZŠ v předmětu Ruský jazyk v oblasti RVP Jazyk a jazyková komunikace. DVZ lze využít i v mezipředmětových vztazích s předměty Dějepis a Zeměpis.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Webová stránka
Autor: Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D.; Ing. Martin Dosedla, Ph.D.; Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: DVZ „DIKOBRAZ 3D tiskne a modeluje“ je interaktivní vzdělávací zdroj, který obsahuje úlohy z různých tematických oblastí informatiky, které spojuje téma data, informace a modelování s propojením na digitální technologie. Žáci prochází při řešení úloh jednotlivé sekce a podkapitoly vysvětlující fungování a princip 3D tisku, 3D tiskáren a 3D grafiky s modelováním. DVZ obsahuje textové, obrazové, grafické a video doplňky, které interaktivně pomáhají žákům, aby dokázali samostatně vyřešit předložený problém. DVZ obsahuje celkem 7 sekcí, v každé sekci je jako poslední podkapitola – úkoly a otázky. Žák pracuje s DVZ pod vedením učitele nebo samostatně. V rámci vybraných problémových úloh budou mít žáci možnost spolupracovat s učitelem i ostatními žáky prostřednictvím sdílených dat, která sami v průběhu řešení zjistí. Na základě kooperovaných dílčích výsledků následně žáci dospějí k vyřešení úlohy. DVZ má potenciál propojování mezipředmětových vztahů. Může posloužit jako teoretický náhled do problematiky 3D tisku a jeho následnou implementaci do oblasti Člověk a svět práce – Design a konstruování (k řešení praktických výstupů 3D tisku). DVZ metodicky vychází z konceptu učení v souvislostech, přičemž vedle posilování samotných kompetencí v informatice rozvíjí analytické a komunikační kompetence žáků. Díky interaktivnosti motivuje žáky k dalšímu učení, učí je vyhledávat a třídit informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívat v dalším procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě. DVZ je vhodné pro žáky 7.-9. ročníku ZŠ v předmětu Informatika v oblasti RVP Informatika.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Webová stránka
Autor: doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.; JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová; Mgr. Lukáš Pawera
Autor: neudeven
Popis: DVZ „DIKOBRAZ konstruuje“ je interaktivní vzdělávací zdroj, který obsahuje úlohy z oblasti konstruování a práce se stavebnicemi. Úlohy jsou rozděleny do čtyř dílčích oblastí. Dvě oblasti jsou věnovány elektrotechnickým stavebnicím Boffin a Tajemství elektroniky. Třetí oblast je věnována tradiční mechanické stavebnici Merkur 8. Čtvrtá oblast je zaměřena na robotické stavebnice a základy programování robotů. Tato oblast je demonstrována stavebnicí mBot. Řešená oblast je rozdělena celkem do 40 pracovních listů. Materiál je vytvořen na základě mnoha původních fotografií, textů a výukových videí. Žák může s pracovními listy pracovat samostatně nebo pod vedením učitele. Každý pracovní list obsahuje aktivizující učební úlohy, které jsou směřovány jak na práci v on-line prostředí (vyhledávání informací o stavebnicích na internetu), tak na práci s danými typy stavebnic. Úlohy jsou badatelsky orientované a zaměřují se na vyhledávání informací a řešení problémových a tvořivých úloh při práci se stavebnicemi. Správná řešení vždy vyhodnotí učitel. Vybrané pracovní listy obsahují multimediální prvky (krátká videa hotových a funkčních konstrukcí a ukázku funkce robotických sestav). DVZ je vhodné pro žáky 6.-9. ročníku ZŠ v předmětu Praktické činnosti nebo Fyzika v oblasti RVP Člověk a svět práce.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Webová stránka
Autor: Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.; Mgr. Helena Zelníčková; Bc. Ing. Nikola Straková; JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová
Autor: neudeven
Popis: DVZ „DIKOBRAZ hospodaří“ je interaktivní vzdělávací zdroj, který se zaměřuje na široké spektrum ekonomických témat, souvisejících s ekonomickými procesy a vztahy mezi ekonomickými subjekty. Zaměřuje se na problematiku finanční gramotnosti v pojetí širší ekonomické gramotnosti. Jednotlivá témata jsou zpracována tak, aby je bylo možné použít jako doplňující nebo rozšiřující učivo v širokém spektru témat zařazených do vzdělávacího obsahu na ZŠ. DVZ tedy zpracovává témata rozdělená do 5 oblastí, v nichž je k dispozici výukový materiál, u vybraných témat obsahující i odkazy na externí zdroje označené jako „Tip pro získání dalších informací“. Pro každé téma je k dispozici i slovníček pojmů, který jednak shrnuje důležité pojmy v dané oblasti, ale rovněž i propojuje jednotlivá témata. Ověření znalostí žáků lze realizovat prostřednictvím testu, u něhož se žák dozví i správné odpovědi. Každé zpracované téma rovněž zahrnuje i tajenku, která interaktivní formou ověřuje znalosti v dané oblasti, umožňuje žákovi pracovat s chybou, jelikož v případě vyplnění špatné odpovědi je na tuto chybu žák upozorněn a může ji opravit. Po správném vyplnění tajenky pak žák získá další, doplňující informaci o vybrané osobnosti z oblasti ekonomie, která je navíc volená vzhledem k tématu, k němuž se tajenka váže.
DVZ metodicky vychází z konceptu učení v souvislostech a propojení vzdělávacího obsahu s problémy reálného života. Podporuje u žáků zvídavost širších souvislostí, vyhledávání dalších informací, jejich vyhodnocování a využívání. Rovněž vede žáky k vytváření vlastního názoru na vybrané témata. DVZ je vhodné pro žáky 2. stupně ZŠ v předmětu Výchova k občanství nebo Praktické/Pracovní činnosti v oblasti RVP Člověk a společnost nebo Člověk a svět práce.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Webová stránka
Autor: PhDr. Jan Válek, Ph.D.; Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.; RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: DVZ „DIKOBRAZ řeší úlohy z fyziky“ je interaktivní vzdělávací zdroj, který obsahuje úlohy z různých tematických oblastí fyziky, které ale spojuje téma Energie. Žáci si mohou při řešení úloh zobrazovat nápovědy, které jsou u zvolených úloh vloženy, obrazové a grafické doplňky, které interaktivně pomáhají žákům, aby dokázali sami vyřešit předložený problém. Žákovi je po vyřešení problému nabídnut další. Každá ze čtyř sekcí obsahuje čtyři podsekce, ve kterých je pět úloh/problémů. Žák může s DVZ pracovat také samostatně, může si zvolit, jakým způsobem bude pracovat a hledat vlastní cestu procvičení získaných fyzikálních vědomostí a dovedností. V rámci vybraných problémových úloh budou mít žáci možnost spolupracovat s ostatními prostřednictvím sdílených dat, která sami v průběhu řešení zjistí. Na základě kooperovaných dílčích výsledků následně žáci dospějí k vyřešení úlohy. DVZ metodicky vychází z konceptu učení v souvislostech, přičemž vedle posilování samotných přírodovědných kompetencí rozvíjí analytické a komunikační kompetence žáků. Díky interaktivnosti motivuje žáky k dalšímu učení, učí je vyhledávat a třídit informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívat v dalším procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě. DVZ je vhodné pro žáky 8. ročníku ZŠ v předmětu Fyzika v oblasti RVP Člověk a příroda. DVZ lze využít i v mezipředmětových vztazích s předměty Přírodopis nebo Zeměpis.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Webová stránka
Autor: Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.; Mgr. Jana Horská, Ph.D.; Mgr. Jan Nekvapil; Mgr. Petr Ptáček, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: DVZ Dikobraz zachází s nebezpečnými látkami je interaktivní vzdělávací zdroj, který ukazuje videa z chemických pokusů, které mají společné to, že obsahují chemikálie klasifikované dle vyhlášky č. 61/2018 Sb.) jako nebezpečné, tedy při běžné výuce ve škole nepoužitelné. DVZ proto propojují teorii s praxí, ukazují žákům praktické využití probíraných věcí a zvyšují tak popularizaci chemie. DVZ obsahuje 8 vybraných chemických pokusů, které jsou zpracovány tak, že obsahují popis daného pokusu, přehled potřebných chemikálií, video prezentaci uvedeného chemického pokusu s postupem a vysvětlením. Jednotlivé chemické pokusy jsou spojeny s interaktivní formou ověření znalostí z dané oblasti. Žáci se tak mají možnost seznámit s chemickými pokusy, které by za běžných okolností nebylo možné ve výuce realizovat a současně si ověřit svoje znalosti v předmětné oblasti. DVZ je vhodné pro žáky 8. a 9. ročníku ZŠ v předmětu Chemie v oblasti RVP Člověk a příroda. DVZ lze využít i v mezipředmětových vztazích s předměty Fyzika, Přírodopis nebo Matematika.
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Webová stránka