ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator OPVVV - Databáze produktů

Projekt

Název projektu

Registrační číslo

Výzva

Operační program

Detail produktu

Název produktu

Zaměření

Rok vydání

Klíčová slova

Hodnocení

)

Popis produktu

Soubory produktu

Autor: Mgr. Dagmar Chytková, Bc. Marta Zonková + tým ET 02: Mgr. Bartošová Zdenka, Mgr. Halamová Ivana, Hezká Iveta, Mgr. Koudelková Petra, Mgr. Lidmilová Irena, Mgr. Orlichová Milena, Panovcová Pavlína, Bc. Podsedníková Tamara, Pospíšil Roman, Mgr. Ptáčková Anna, Mgr. Salajková Ilona, Mgr. Štěpánová Jarmila Autor: neudeven
Popis: "Úvodní část pojednává o výrobě knihy, jejím vzniku. Žáci se naučí, jak se kniha vyrábí a co vše je s výrobou knihy spojené. Vzniklá kniha žáky může provázet následujícími lekcemi, kdy do ní vpisují, vlepují, malují, zakládají jednotlivé pracovní listy. Žáci v ní následně mohou listovat, orientovat se, vyhledávat informace, které si z jednotlivých lekcí odnesou. Další část je založená na základním poznání zdrojů, z kterých lidé vychází při učení a poznávání světa. Žáci si zde uvědomí, co jsou zdroje našeho poznání, jaké dostupné zdroje poznání znají a jakým způsobem s nimi mohou pracovat. Seznámí se s předchůdci písma a poznají historii své nebo Národní knihovny. Navazující lekce je zaměřená na představení procesu výroby knihy, zejména jejich jednotlivých částí, kam spadá volba obálky, vazba knihy, ilustrace. Žáci se také dozvědí, jak vznikala kniha v historii písemnictví a jaké změny nastaly v současné době. Žáci se při skupinové práci seznamují s profesemi spisovatel, ilustrátor, překladatel. Metodou simulační hry s vlastním objevováním se žáci vžijí do práce spisovatele, ilustrátora a překladatele. Získávají tak zkušenosti a rozvíjejí své dovednosti při práci podle částečně zpracovaného scénáře, který ve své tvůrčí činnosti dotvářejí. Vyzkoušejí si vlastní tvůrčí činnost a prověří své schopnosti při prezentaci vzniklých textů, ilustrací a překladů. V závěrečné společné diskusi žáci posoudí úroveň vzniklých literárních ukázek, kladou autorům doplňující otázky a hodnotí nápaditost, originalitu, jazykovou správnost a porovnávají úroveň jednotlivých scénářů. Navazující část pojednává o tom, jakým způsobem vzniká kniha od jejího počátku, kdy se rodí nápad v autorově mysli až po část, kdy se kniha dostává do knihovny či knihkupectví. Žáci pracují s grafickým schématem, které jim pomáhá názorně vidět celou cestu knihy. Realizátor žáky postupně provede zjednodušenou formou procesem vzniku knihy a vysvětlí jim význam některých povolání spjatých s touto činností. Žáci se rovněž seznámí s budovou knihovny, jejími odděleními a službami. Cílem je seznámit žáky s tím, že knihovna je instituce sloužící primárně ke zpřístupnění knihovních i jiných jednotek veřejnosti. Žáci poznají knihovnu jako instituci, která neslouží jen pro půjčování knih, ale jako instituci s rozmanitými službami. Žáci poznají také stručnou historii knihovnictví a knih. Následující pojednání je o tom, co se děje s knihou od jejího nákupu knihovnou do vyřazení z fondu, pochopení činnosti různých oddělení v knihovně. V programu se žáci formou detektivního pátrání po vzkazu umístěném v knize seznámí s tím, jak probíhá cesta knihy knihovnou od okamžiku, kdy Žánrohrátky si knihovna koupí a převezme, do doby, než se ocitne v regále volného výběru fondu knihovny. Žáci se také zamýšlejí nad základním tříděním žánrů dětské literatury, hledají vhodná kritéria pro třídění žánrů a poznatky aplikují na daný text. Žáci se v knihovně formou skládankového učení seznamují s běžnými názvy žánrů dětské literatury, jejich popisem a úryvky. Při práci vyhledávají a třídí informace z různých zdrojů. Navrhují strategie při řešení jednotlivých úkolů, prezentují výsledky práce své i skupiny a obhajují své názory. Dva žánry - pohádka a pověst - objasňují žákům rozdíly. Pomocí vybraných metod si žáci ujasňují typické znaky pro oba žánry a dokáží tyto prvky identifikovat ve vybrané pohádce a pověsti. Lekce jim tak umožňuje získat znalosti pro rozlišení těchto žánrů. Součástí je i seznámení s regionální kulturou, literaturou, uměním, s místními zvyky a tradicemi. Žákům je ukazáno, že tyto prvky měly pro lidstvo významnou úlohu a pomáhaly jim k přežití. Žáci si uvědomují, jaké tradice a zvyky dodržují v současné době a které již zanikly a které třeba ani neznají. Lekce seznamuje s prvky pověr a kouzelných prvků, kterým lidé věřili. V lekci se žáci seznámí s místní pověstí. Poezie je představena jako na jeden ze základních druhů literatury. Lekce žákům přibližuje tento pojem a hravou či prožitkovou formou učí poznávat verš a rým a rozeznávat rozdíl mezi prózou a poezií. Lekce je strukturována do dvou oblastí. V první je především poslechová a seznamuje žáky s různorodostí básní. Druhá část zapojuje žáky aktivně do přednesu. Žáci se rovněž při samostatné a individualizované práci pomocí slovní i písemné instruktáže seznamují s různými vrstvami jazyka. Při integrované samostatné práci s textem člení slovní zásobu podle určitých hledisek na jazyk spisovný, nespisovný, seznamují s pojmem nářečí, mapou nářečí a s tím, jak a kde se v ČR mluví. Při individualizovaném učení z textu o slangu a argotu žáci přebírají odpovědnost za porozumění a získané znalosti o těchto vrstvách českého jazyka. Navazuje seznámení a rozlišení dobrodružné a detektivní literatury. Analýzou textu se žáci naučí poznávat opakující se znaky žánrů. Pomocí indicií a typických prvků budou žáci hravou formou rozlišovat jednotlivé texty a zařazovat je do daných žánrů. Připomínají se i rozdíly mezi literárními žánry – pohádkou, pověstí, detektivní povídkou, fantasy a hororem, se kterými se žáci již seznámili v předchozích lekcích. Žáci se pokusí ve skupinkách upravit krátký příběh, který dostanou v komiksové formě. Každá skupina musí dodržet znaky žánru, který si vylosovala a se kterým se již dříve seznámila. Postupnou prezentací výsledku práce jednotlivých skupin si žáci mohou ověřit své znalosti a ohodnotit práci svých spolužáků. Žáci se seznamují s místem, kde se knihovna nachází, a učí se pracovat se zdroji, které informace o místě poskytují. Design a forma tématu vychází z třífázového modelu učení (E-U-R). Ve fázi evokace se žáci zamýšlí nad zdroji, z kterých lze čerpat informace o lokalitě, kde žijí. Ve fázi uvědomění s vybranými zdroji pracují – hledají informace v kronikách, místním tisku a na internetu, určují stavby, porovnávají staré a současné fotografie. Ve fázi reflexe své výsledky práce prezentují ostatním. Společně se také seznámí s tvorbou rodokmenu. Závěrem VP představuje knihovnu jako místo, které využívají všechny věkové kategorie, místo společenské, kulturní, sociální. Blok ukazuje, že knihovna není jen místem pro půjčování knih, ale i místem, kde relaxujeme, tvoříme, hrajeme si, komunikujeme a kde se také na chvíli můžeme stát samotnými tvůrci, architekty, správci, řediteli, kteří rozhodují o tom, co se v knihovně bude dělat a čím budou knihovny v budoucnosti. - Word, Adobe Acrobat Reader - doc, pdf, stručný videoprůvodce vzdělávacího programu - český jazyk, literatura, vlastivěda, dějepis, průřezové téma mediální výchova apod. - tvorba knihy a záložky; nákres zprávy bez popisu a komentáře; spárování textu a obrázku; skládání šifry; prezentace knihy; tvorba a práce s razítkem; hraní rolí - spisovatel, ilustrátor, překladatel; proces tvorby knihy od rukopisu po knihkupectví; hraní scénky; výklad; vyhledávání knih, orientace v knižním fondu; hledání ztraceného vzkazu v knize; práce s kartami; losováníá z klobouku; hra Kufr; kouzlení; čtení básní; srovnání spisovného a nespisovného jazyka; rozdíly dobrodružné a detektivní literatury a dalšími literárními žánry; ukázka rodokmenu; hledání informací; návrhy nápadů knihovny budoucnosti - podrobný popis výukového programu, metodika, stručný průvodce programem, komplet pracovních a metodických listů včetně klíčů řešení, portfolia pro žáky, motivační materiál pro cílovou skupinu - komiksový příběh, závěrečná zpráva z ověření, evaluace - rozvoj kompetenčního vzdělávání v informační a mediální gramotnosti s tématy jako např. kritické čtení a myšlení, vyhledávání, třídění, hodnocení, ověřování a etické užívání informací z různých médií, také na platformách ICT, rozvoj informační gramotnosti s cílem snižovat vzdělávací a informační propasti mezi jedinci a akceptovat individuální přístup ke vzdělávání každého jednotlivce - Žáci 3. – 5. ročníku ZŠ (včetně žáků se SVP) - aktivizační výukové metody, proinkluzivní metody kritického myšlení z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), metody heuristické, problémové a situační, práce ve skupinách i ve dvojicích, v určité fázi programu také individuálně, třífázový model učení (E-U-R), diskuze, kladení otázek, prezentace, individuální výtvarná práce, práce s textem: rozlišení jednotlivých zdrojů, instruktáž, myšlenková mapa, brainstorming, přednáška, ověření znalosti a pochopení nových pojmů, vyvozování, práce s materiálem a textem, praktické činnosti, práce s videem a obrazovým materiálem, vysvětlování, didaktická hra (pohybová), simulační hra, tvůrčí psaní, metoda rozhovoru, práce s obrazem, výklad, samostatná práce, motivační metoda (záhada), karetní hra, bzučící skupiny, čtení pohádek s předvídáním na závěr, kooperativní výuka, frontální výuka, hodnotící palcová metoda, pretest, video ukázky, Reciproční supervize, Mastery leasing, korektivní pomoc, posttest, aktivizující situační metoda, předvádění a pozorování, inscenační metoda, porovnání předmětů a jevů, výtvarná práce - Vyrob si svoji knihu, Jak putovala moudrost časem, Anatomie knihy aneb Co přinesla pitva, Autoři knih, Jak se rodí knížka, Knihovna od sklepa až po půdu, Cesta knihy knihovnou, Žánrohrátky, Z pohádky do pověsti a zpět, Znáte místní pověsti, tradice a zvyky?, Poezie není nuda aneb Rýmy, to jsou dobré šprýmy, Jak se mluví za humny?, Žůžo dobrodrůžo, Přeskakujeme v žánrech, Od kroniky k internetu, Knihovna budoucnosti"
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu: Vzdělávací program