Autor: RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Autor: neudeven
Popis: Vyučování žáků se specifickými poruchami učení v matematice s využitím pomůcek. Prostřednictvím práce s pomůckami a manipulativními činnostmi přiblížit žákům pojem přirozeného čísla, operací s přirozenými čísly a geometrického útvaru. Individuální prací se žáky respektovat jejich vnímání pojmu přirozeného čísla a operací s přirozenými čísly. Frontální práce se žáky - sdílení zážitků, emocí při práci s pomůckami a hrami. V rámci hodnocení bylo sledováno, jak se mění postoje žáků k matematice a k jednoduchým výpočtům. Evaluace byla zaměřena na to, zda se mění emoční a sociální dovednosti žáků, jak se zlepšují postoje a vztah žáků k matematice, zda jsou žáci ochotni pracovat s pomůckami a jejich prostřednictvím s matematickými objekty. Zda práce s pomůckami a pochopení učiva vzbuzuje emocionální vztahy a lepší vztah k matematice, jak přispěly používané metody ke zvládnutí vybraného učiva matematiky u žáků s SPU. Pilotní výzkum slouží k ověření výzkumných strategií a nově používaných výzkumných technik na menším souboru. a) typ: PDF, b) společenské vědy, pedagogika, speciální pedagogika, matematika, c) 1. stupeň základní školy, d) inkluzivní vyučování, inkluzivní didaktika, e) didaktika matematiky zaměřená na žáky se SPU se zaměřením na metody práce a schopnost nazírání žáků. f) Hlavní kapitoly: 1. Didaktika matematiky se zaměřením na vzdělávání žáků se SPU, 2. Vymezení pojmů v rámci SPU se zaměřením na matematiku (dyskalkulie), 3. Výzkumný projekt - zacházení se žáky s SPU - matematika, 4. Didaktické postupy - metody práce, metodické přístupy, pomůcky a materiál. g) Pozitivním výsledkem řešení projektu bylo to, že došlo ke změně postojů inkludovaného žáka k matematice, i to, že strukturovaná výuka matematiky přispěla k pochopení učiva většiny žáků ve třídě, kteří s matematikou mají problémy. h) Vyučování s pomůckami pro žáky. Prostřednictvím práce s pomůckami a manipulačními činnostmi přiblížit žákům pojem přirozené číslo, operace s přirozenými čísly a geometrický útvar. Individuální prací se žáky respektovat jejich vnímání pojmu přirozené číslo a operace s přirozenými čísly. Frontální práce se žáky - sdílení zážitků a emocí při práci s pomůckami a hrami. i) kvalitativní výzkum, výzkum SDQ, j) specifické poruchy učení, dyskalkulie, didaktika matematiky, 1. stupeň ZŠ, žák se SPU, heterogenní třída, Květoň, P., Novák, B., Novák, J., Hejný, M., Kuřina, F., Košč, L.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Autor: neudeven
Popis: Vyučování žáků se specifickými poruchami učení v matematice s využitím pomůcek. Prostřednictvím práce s pomůckami a manipulativními činnostmi přiblížit žákům pojem přirozeného čísla, operací s přirozenými čísly a geometrického útvaru. Individuální prací se žáky respektovat jejich vnímání pojmu přirozeného čísla a operací s přirozenými čísly. Frontální práce se žáky - sdílení zážitků, emocí při práci s pomůckami a hrami. V rámci hodnocení bylo sledováno, jak se mění postoje žáků k matematice a k jednoduchým výpočtům. Evaluace byla zaměřena na to, zda se mění emoční a sociální dovednosti žáků, jak se zlepšují postoje a vztah žáků k matematice, zda jsou žáci ochotni pracovat s pomůckami a jejich prostřednictvím s matematickými objekty. Zda práce s pomůckami a pochopení učiva vzbuzuje emocionální vztahy a lepší vztah k matematice, jak přispěly používané metody ke zvládnutí vybraného učiva matematiky u žáků s SPU. Pilotní výzkum slouží k ověření výzkumných strategií a nově používaných výzkumných technik na menším souboru. a) typ: PDF, b) společenské vědy, speciální pedagogika, matematika, c) 1. stupeň základní školy, d) didaktika matematiky zaměřená na žáky se SPU se zaměřením na metody práce a schopnost nazírání žáků, e) pracovní listy, f) Obsah: 1) Vstupní test, 2) Dělení jednociferným dělitelem – metodický text, 3) Dělení dvojciferným dělitelem – metodický text, 5) Slovní úlohy, 6) Pracovní listy, 7) Jednotky měr, 8) Mřížky pro sčítání a odčítání, 9) Karty čísel, 10) Zápis čísel do čtverečkovaného papíru, 11) Instruktivní postup pro dělení, 12) Pomůcka k převodům jednotek měr – schody, 13) Loto, 14) Domino, 15) Domečky – půda sklep, 16) Pyramidy, 17) Křížovka se samokontrolou, 18) Ukázky práce žáka, g) prezentace použitých metod při výuce žáka s SPU (dyskalkulie) v předmětu matematika na 1. st. ZŠ, h) použity byly pracovní listy (viz výše), i) metody: metoda individuálního přístupu, metoda přímých instrukcí, metoda postupně rozvíjejícího se učení a logické návaznosti učiva, metoda využívání „jemných“ metodických řad, metoda rozčlenění postupu na elementární kroky, metody fixační, metoda práce s chybou, j) žák se SPU, dyskalkulie, didaktika matematiky, 1. stupeň ZŠ.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory