Autor: PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D., Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: Cílem je podpora inkluzivního vzdělávání na 1. stupni ZŠ, volba vhodných metod a strategií při výuce českého jazyka a literatury. Zpracována je problematika dyslexie, dysgrafie a dysortografie. Dílčí pozornost je věnována Aspergerovu syndromu, zrakovému a sluchovému postižení. Stěžejní část textu tvoří výukové lekce všech tří složek českého jazyka (jazyková, slohová a komunikační) výukové lekce z literatury. Důraz je kladen na takové postupy, jejichž prostřednictvím by mělo docházet k dosažení edukačních cílů a zároveň k odpovídající interakci mezi účastníky pedagogického procesu, k podpoře samostatnosti a tvořivosti. Aktivity rozvíjejí klíčové kompetence, umožňují předmětové přesahy i uplatnění v rámci průřezových témat. Uvedené aktivity, metody a formy práce mohou pomoci dalším pedagogům k tomu, aby se jejich edukace v českém jazyce a literatuře stala v inkluzivní třídě kvalitní a efektivní. a) typ: PDF, b) společenské vědy, pedagogika, speciální pedagogika, český jazyk a literatura, c) 1. stupeň základní školy, d) inkluzivní vyučování, inkluzivní didaktika, e) didaktika českého jazyka, didaktika literatury f) Hlavní kapitoly: 1. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: vymezení terminologie - didaktika českého jazyka a komunikační a slohové výchovy, didaktika literární výchovy, SVP, SPU, zdravotní znevýhodnění, výuka českého jazyka a literatury se zřetelem k cílové skupině, zpracování konkrétních témat didaktiky českého jazyka a literatury. 2. Metodika a organizační aspekty výuky českého jazyka a literatury v inkluzivní třídě, metodická intervence, metodické a informativní poznámky k lekcím českého jazyka, komunikativní a slohové výchovy (seznam lekcí) a k lekcím literární výchovy (seznam lekcí), užívané metody a formy, práce ve sledovaném třídním kolektivu, výukové lekce jazykové, slohové a komunikační výchovy, výukové lekce literární výchovy. 3. Výzkumná část: Analýza dat SDQ_Cze, výsledky výzkumného šetření na škole s metodickou podporou v českém jazyce a literatuře, závěr g) Prostřednictvím devíti lekcí jazykové, slohové a komunikační výchovy byla snaha nabídnout vysoký počet aktivit, které je možné v těchto složkách českého jazyka využít. Metodická podpora je zaměřena jak na žáky se specifickými poruchami učení, tak na celý kolektiv inkluzivní třídy, včetně žáků se zdravotním znevýhodněním. Třicet lekcí literární výchovy ve svých konkrétních cílech propojuje cíle poznatkové, cíle rozvíjející schopnost recepce různorodých textů a cíle rozvíjející spolupráci žáků, schopnost naslouchat, ale také argumentovat, souvisle vyjadřovat své názory, postřehy, pocity, zkušenosti. Metodická podpora směřuje jak k žákům se specifickými poruchami učení, podle potřeby s diferencovanými úkoly, tak k celému kolektivu inkluzivní třídy. h) Zážitkové vyučování - literární a slohové je založeno na sdílení estetických a emočních prožitků z individuální četby, na jejich reflexi nebo reflexi vztahu k žákům se SVP v tvorbě vlastního textu, na reflexi slovní zásoby a jejího hodnocení a rozvíjení. i) kvalitativní výzkum, výzkum SDQ-Cze, j) speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, didaktika českého jazyka a literatury, 1. stupeň základní školy, inkluzivní třída, jazyková výchova, komunikační výchova, slohová výchova, Jucovičová, D., Žáčková, H., Röderová, P., Bazalová, B., Altmanová, J., Klímová, K., Šubrtová, M., Zítková, J.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory
Autor: PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D., Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
Autor: neudeven
Popis: Cílem je podpora inkluzivního vzdělávání na 1. stupni ZŠ, volba vhodných metod a strategií při výuce českého jazyka a literatury. Zpracována je problematika dyslexie, dysgrafie a dysortografie. Dílčí pozornost je věnována Aspergerovu syndromu, zrakovému a sluchovému postižení. Stěžejní část textu tvoří výukové lekce všech tří složek českého jazyka (jazyková, slohová a komunikační) a výukové lekce z literatury. Důraz je kladen na takové postupy, jejichž prostřednictvím by mělo docházet k dosažení edukačních cílů a zároveň k odpovídající interakci mezi účastníky pedagogického procesu, k podpoře samostatnosti a tvořivosti. Aktivity rozvíjejí klíčové kompetence, umožňují předmětové přesahy i uplatnění v rámci průřezových témat. Uvedené aktivity, metody a formy práce mohou pomoci dalším pedagogům k tomu, aby se jejich edukace v českém jazyce a literatuře stala v inkluzivní třídě kvalitní a efektivní. a) typ: PDF, b) společenské vědy, pedagogika, speciální pedagogika, český jazyk a literatura, c) 1. stupeň základní školy, d) inkluzivní vyučování, inkluzivní didaktika, e) didaktika českého jazyka, didaktika literatury f) Pracovní listy k výukovým lekcím: 1. Zaměření na jazykovou výchovu - téma: jazykový rozbor, slova příbuzná a vyjmenovná, význam slov. 2. Zaměření na komunikační a slohovou výchovu - téma: rozšiřování slovní zásoby, vypravování, kreativita ve slohových cvičeních. 3. Zaměření na literární výchovu - téma: příběhy, recitace, pohádky, hrátky se slovy a abecedou, čtveroroční období, aktuální témata ze života školáků se SVP. g) Prostřednictvím devíti lekcí jazykové, slohové a komunikační výchovy byla snaha nabídnout vysoký počet aktivit, které je možné v těchto složkách českého jazyka využít. Metodická podpora je zaměřena jak na žáky s SPU, tak na celý kolektiv inkluzivní třídy, včetně žáků se zdravotním znevýhodněním. Třicet lekcí literární výchovy ve svých konkrétních cílech propojuje cíle poznatkové, cíle rozvíjející schopnost recepce různorodých textů a cíle rozvíjející spolupráci žáků, schopnost naslouchat, ale také argumentovat, souvisle vyjadřovat své názory, postřehy, pocity, zkušenosti. Metodická podpora směřuje jak k žákům s SPU, podle potřeby s diferencovanými úkoly, tak k celému kolektivu inkluzivní třídy. h) skupinová a individuální práce, i) Zážitkové vyučování - literární a slohové je založeno na sdílení estetických a emočních prožitků z individuální četby, na jejich reflexi nebo reflexi vztahu k žákům se SVP v tvorbě vlastního textu, na reflexi slovní zásoby a jejího hodnocení a rozvíjení. j) speciální vzdělávací protřeby, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, didaktika českého jazyka a literatury, 1. stupeň základní školy, inkluzivní třída, jazyková výchova, komunikační výchova, slohová výchova, Jucovičová, D., Žáčková, H., Röderová, P., Bazalová, B., Altmanová, J., Klímová, K., Šubrtová, M., Zítková, J.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Výukový materiál/studijní opory