Autor: Drahomíra Jucovičová, Hana Žáčková
Autor: neudeven
Popis: Dílčí část Katalogu, která se vám dostává do rukou, navazuje na Katalog podpůrných
opatření – obecná část.
V této dílčí části Katalogu naleznete detailní informace pro aplikaci podpůrných opatření
u žáků se specifickými poruchami učení a chování. Pro získání ucelených informací je
proto vhodné poznatky z této dílčí části Katalogu doplnit o informace z části obecné.
Cílem této dílčí části Katalogu je poskytnout pedagogickým pracovníkům nejdůležitější
informace o těchto poruchách a přiblížit možnosti, jak se žáky s těmito poruchami
pracovat. Budeme se věnovat základní terminologii a projevům těchto poruch, popsány
budou negativní dopady jednotlivých poruch na vzdělávací proces. Popíšeme rovněž
možnosti pedagogické diagnostiky specifických poruch učení a chování, která tvoří podklad pro následnou odbornou psychologickou a speciálněpedagogickou diagnostiku těchto poruch. Dále uvedeme podpůrná opatření, která lze u žáků se specifickými poruchami
učení a chování uplatňovat podle jednotlivých poruch a jejich kombinací a závažnosti.
Vše bude doplněno možnostmi praktického použití různých postupů a metod ve výuce
včetně ilustrativních příkladů z praxe. Materiál je ve formátu pdf.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Publikace
Autor: Monika Morávková a kol.
Autor: neudeven
Popis: Metodika, která se vám dostává do rukou, navazuje na Katalog podpůrných
opatření – obecná část.
Metodika aplikace podpůrných opatření v předškolním vzdělávání, jež je určena pedagogům v mateřských školách, kteří pracují s dětmi předškolního věku. Na tvorbě se podílel multidisciplinární tým speciálních pedagogů, kteří mají bohaté zkušenosti při edukaci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Cílem publikace je provést zejména pedagogy mateřské školy procesem inkluzivního vzdělání dětí předškolního věku a realizací
aplikace dílčích podpůrných opatření v praxi.
Vlastní metodiku tvoří dvě stěžejní části, a to část obecná a část specifická. Část A –
obecná – se věnuje vymezení jednotlivých stupňů podpůrných opatření a jejich administraci
s procesuálním schématem, popisu oblastí podpůrných oblastí v praxi mateřských
škol, popisem specifické komunikace s rodiči dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Část B – specifická – se podrobně věnuje aplikaci podpůrných opatření ve 2.–5. stupni
s ohledem na dopady primární diagnózy do procesu předškolního vzdělávání. Dílčí
kapitoly ve specifické části se věnují popisu práce s dětmi, jejichž zdravotní handicapy
dělíme do následujících skupin: mentální postižení, tělesné postižení, zrakové postižení,
sluchové postižení, narušená komunikační schopnost, porucha autistického spektra,
problémové chování. V každé kapitole je vymezena charakteristika daného postižení,
specifické potíže vyplývající z daného postižení spolu s dopady, které má postižení
do vzdělávání, a popis aplikace podpůrných opatření v jednotlivých stupních podpory.
Každá dílčí kapitola rovněž uvádí literaturu, která je vhodná k rozšíření znalostí o tématu,
včetně internetových zdrojů a dalších užitečných odkazů. Pro lepší pochopení jsou texty
doplněny ilustrativními příklady. Materiál je ve formátu pdf.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Publikace
Autor: Jana Janková a kol.
Autor: neudeven
Popis: Dílčí část Katalogu, která se vám dostává do rukou, navazuje na Katalog podpůrných
opatření – obecná část.
V této dílčí části pak naleznete doporučení postupů vyplývajících ze specifi k zrakového
postižení. Je tedy vhodné studium tohoto katalogu doplnit o fakta uvedená v části obecné
(např. v obecné části je podrobně rozpracována kapitola Metody výuky, kde naleznete
doporučení konkrétních metod umožňujících individualizaci výuky; v Katalogu pak máte
popsány ty metody, které jsou preferovány ve výuce žáka se zrakovým postižením).
V dílčí části popisujeme naši cílovou skupinu a využití jednotlivých podpůrných opatření
v praxi při spolupráci speciálněpedagogických center (SPC) se školami a rodinami žáků
se zrakovým postižením.
Máme představu, že pomocí katalogu bude podpořena včasná diagnostika a depistáž
(vyhledávání) dětí se zrakovou vadou, a tím bude zajištěna i prevence závažného zrakového
postižení. V porovnání s ostatními smysly je zrak na prvním místě v množství
přijímaných a zpracovávaných informací. Součástí prevence závažného postižení je
minimalizace informačního defi citu. Poškození zraku nebo jeho ztráta představují vždy
vznik informačního deficitu, protože ve všech životních situacích není zrak ostatními
smysly plně nahraditelný. Materiál je ve formátu pdf.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Publikace
Autor: Renáta Vrbová a kol.
Autor: neudeven
Popis: Dílčí část Katalogu, která se vám dostává do rukou, navazuje na Katalog podpůrných
opatření – obecná část.
V této dílčí části pak naleznete doporučení postupů vyplývajících ze specifik u žáků
s narušenou komunikační schopností.
Je tedy vhodné studium této části Katalogu doplnit o fakta uvedená části obecné. V obecné
části je např. podrobně rozpracována kapitola Metody výuky, v níž naleznete doporučení
konkrétních metod umožňujících individualizaci výuky. V této části Katalogu pak jsou
popsány ty metody, které jsou preferovány ve výuce žáka s narušenou komunikační
schopností (NKS).
V dílčí části Katalogu čtenář najde jednak vymezení problematiky narušení komunikační
schopnosti včetně dopadů do vzdělávání a krátký přehled diagnostiky žáků s NKS, slovníček
pojmů a přehled SPC pro žáky s NKS v ČR.
Především jsou zde přehledně uvedena podpůrná opatření, tak jak nám je vymezuje
platná legislativa, včetně aplikace podpůrných opatření v jednotlivých stupních a pro
názornost i ilustrativní příklad.
Předpokládáme, že předkládaná publikace bude inspirací nejen pro učitele základních škol,
ale i pedagogy škol samostatně zřízených pro žáky s narušenou komunikační schopností,
studenty pedagogických oborů VŠ a nové kolegy ve školských poradenských zařízeních. Materiál je ve formátu pdf.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Publikace
Autor: Zuzana Žampachová, Věra Čadilová a kol.
Autor: neudeven
Popis: Dílčí část Katalogu, která se vám dostává do rukou, navazuje na Katalog podpůrných
opatření – obecná část.
Velká část dílčího Katalogu je věnována realizaci podpůrných opatření žákům s poruchami
autistického spektra, v části textu se také věnujeme využití podpůrných opatření u žáků
s vybranými psychickými onemocněními. Bohužel tato kategorie znevýhodnění nemá dosud jasnou oporu v legislativě a doporučování podpůrných opatření u těchto žáků je
v podstatě možné ve většině případů v kombinaci s jinými typy postižení. Přesto mohou
být dopady psychických onemocnění u některých žáků do vzdělávání tak závažné, že by
si zasloužili samostatnou kategorii a možnost poskytnout podpůrná opatření v celé šíři.
S vědomím toho, že zaznamenáváme nárůst žáků s psychickými onemocněními v základních
školách, bylo by třeba nastavit jasná kritéria pro zajištění jednotného působení
školských poradenských zařízení i u těchto žáků.
Cílem Katalogu podpůrných opatření nebylo vytvořit metodickou příručku a popsat
metody a formy práce s cílovou skupinou, ale popsat praktické uplatňování podpůrných
opatření, která jsou legislativně daná. Proto také za každou kapitolou uvádíme seznam
literatury a internetové odkazy, ze kterých lze čerpat odborné informace.
Do Katalogu jsme zařadili řadu praktických příkladů, aby aplikace podpůrných opatření
byla pro pedagogy srozumitelnější. I když bude mít pedagog k dispozici Katalog
podpůrných opatření, je i nadále důležité, aby mohl mít možnost konzultovat průběh
uplatňování podpůrných opatření s pracovníky školských poradenských zařízení i se
zákonnými zástupci žáků a sám se také v této oblasti vzdělával. Materiál je ve formátu pdf.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Publikace
Autor: Eva Čadová a kol.
Autor: neudeven
Popis: Dílčí část Katalogu, která se vám dostává do rukou, navazuje na Katalog podpůrných
opatření – obecná část.
V této dílčí části pak naleznete doporučení postupů vyplývajících ze specifik tělesného
postižení a závažného onemocnění. Je tedy vhodné studium této části Katalogu doplnit
o fakta uvedená v části obecné (např. v obecné části je podrobně rozpracována kapitola Metody výuky, kde naleznete doporučení konkrétních metod umožňujících individualizaci
výuky; v této části Katalogu pak máte popsány ty metody, které jsou preferovány
ve výuce žáka s tělesným postižením postižením). V dílčí části popisujeme naši cílovou
skupinu a využití jednotlivých podpůrných opatření v praxi při spolupráci speciálněpedagogických center (SPC) se školami a rodinami žáků s tělesným postižením a závažným onemocněním.
Najdete zde popis problémů vyplývajících z dopadů diagnóz žáků s tělesným postižením
a závažným onemocněním do vzdělávání a výčet a popis podpůrných opatření (v textu
používáme zkratku PO), která lze využívat pedagogem běžné školy či dalšími odborníky
(speciálními pedagogy, psychology…) v inkluzivním prostředí. Pro zjednodušení využíváme
v textu místo označení dítě, žák, žákyně, student, studentka souhrnný termín „žák“. Materiál je ve formátu pdf.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Publikace
Autor: Jana Barvíková a kol.
Autor: neudeven
Popis: Dílčí část Katalogu, která se vám dostává do rukou, navazuje na Katalog podpůrných
opatření – obecná část.
Cílem dílčí části Katalogu podpůrných opatření, zaměřené na žáky s potřebou podpory
ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání, je nabídnout
pedagogickým pracovníkům přehledný sumář informací o sluchovém postižení, ukázat cestu, jak pracovat se žákem, který má obtíže v oblasti sluchového vnímání, ale také jak
pracovat s třídním kolektivem, ve kterém se tento žák nachází. Jedná se o organizační
úpravy, metody práce, pomůcky a další opatření, která vedou k zajištění kvalitního
vzdělání. V neposlední řadě jde také o to, aby se žák stal přirozenou součástí třídního
kolektivu, ve kterém bude spokojený, a mohl se pak díky získanému vzdělání uplatnit
ve společnosti.
Dílčí část Katalogu doplňuje a specifikuje fakta uvedená části obecné s ohledem na daný
typ znevýhodnění. Protože se v obecné část Katalogu podrobně popisují podpůrná
opatření prvního stupně, začínáme v našem dílčím Katalogu jejich popisem zpravidla až
od druhého stupně podpůrných opatření. Pouze ve výjimečných případech, kdy je třeba
zdůraznit aplikaci v prvním stupni z hlediska sluchové vady, je popis uveden i zde. Materiál je ve formátu pdf.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Publikace
Autor: Milan Valenta a kol.
Autor: neudeven
Popis: Dílčí část Katalogu, která se vám dostává do rukou, navazuje na Katalog podpůrných
opatření – obecná část.
Je tedy vhodné studium této části Katalogu doplnit o fakta uvedená v části obecné
(např. v obecné části je podrobně rozpracována kapitola Metody výuky, kde naleznete
doporučení konkrétních metod umožňujících individualizaci výuky. V této části Katalogu
pak máte popsány ty metody, které jsou preferovány ve výuce žáka s mentální postižením
či oslabením kognitivního výkonu). Materiál je ve formátu pdf.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Publikace
Autor: Pavlína Baslerová, Jan Michalík, Lenka Felcmanová a kol.
Autor: neudeven
Popis: Dílčí část Katalogu, která se vám dostává do rukou, navazuje na Katalog podpůrných
opatření – obecná část.
Je tedy vhodné studium této části Katalogu doplnit o fakta uvedená v části obecné
(např. v obecné části je podrobně rozpracována kapitola Metody výuky, kde naleznete
doporučení konkrétních metod umožňujících individualizaci výuky. V této části Katalogu
pak máte popsány ty metody, které jsou preferovány ve výuce žáka s mentální postižením
či oslabením kognitivního výkonu). Materiál je ve formátu pdf.
Licence: Specifická MŠMT – neomezené užití vč. poskytnutí třetí osobě
Druh produktu:
Publikace