Autor: Mgr. Dominika Rebhanová, Bc. Marta Zonková, Bc. Jakub Blecha, Mgr. Alena Budková, Mgr. Jana Feltlová, Mgr. Hana Honců, Mgr. Karel Souček, Mgr. Klára Štěpařová
Autor: neudeven
Popis: "V prvním tematickém bloku Informační etika: umím s informacemi eticky zacházet se žáci seznámí s termínem informační etika a jejími implikacemi pro osobní život žáka. Informační etika je spojena s autorským zákonem, zákonem na ochranu osobních údajů, krádeží identity, kyberšikanou, kodexy různých profesí apod. V průběhu výuky jsou žáci konfrontováni s konkrétními případy, které musejí vyřešit na základě svých znalostí a svého svědomí. V tematickém bloku se žáci učí komunikovat tváří v tvář, používat logické argumenty a zachovávat pravidla slušnosti. Tematický blok Fake news: umím rozpoznat zavádějící informace seznamuje žáky se základními pojmy (dezinformace, fake news, manipulativní obsah, hoax) a rozvíjí schopnosti žáků rozpoznat zavádějící obsah v rozličných zdrojích a podobách. Žáci si uvědomí nutnost informace ověřovat a poznají nástroje, které jim k tomu mohou pomoci. Tematický blok Argumentační fauly: umím rozpoznat manipulativní informace seznamuje žáky s termínem argumentační faul a rozvíjí schopnosti žáků rozeznávat manipulativní obsah. Na základě analýzy internetové diskuse se žáci snaží uvědomit si důležitost efektivní komunikace, správné argumentace, zásady netikety i kultivace internetové komunikace a internetového prostředí. Rovněž se učí chápat možnost volby – pokud diskuse není smysluplná, nemusí do ní vstupovat. Tematický blok Reklama: umím vyhodnotit informace z reklamy seznamuje s termínem reklama a její všudypřítomností. Žák dokáže rozlišit manipulativní techniky v reklamě i ze strany obchodníků, což posílí jeho kritické myšlení. Hravou formou pozná, že ideální svět reklamy neexistuje. Žák se seznámí s regionálním tiskem a weby a možnostmi inzerovat v nich. Žák se učí sám vyhodnotit, jaká forma propagace je nejefektivnější. Tematický blok Formální dokumenty: umím doplnit informace do dokumentů každodenní potřeby žáky seznámí s termínem dokumentová gramotnost. Její potřeba a význam s rozvojem informačních a komunikačních technologií stoupá, stejně jako potřeba umět využívat nejen různé typy uměleckých textů, ale také mnoho praktických dokumentů, jako jsou návody, popisy, příbalové letáky, smlouvy, formuláře, dotazníky nebo grafy. Tento tematický blok je zaměřen na techniky a nástroje využitelné při rozvíjení dokumentové gramotnosti v kontextu celoživotního vzdělávání. Tematický blok reflektuje aktivizační principy výuky a prohlubuje dovednosti žáků v oblasti získávání a zpracování informací z dokumentů, s nimiž se běžně setkávají. V tematickém bloku Knižní džungle: umím hledat informace o knize se žák setká s informacemi, které jsou důležité pro informovanou volbu knihy, především z oblasti beletrie. Žák se seznámí se zásadními informacemi o knize a prostřednictvím realizátora pozná široké spektrum informačních zdrojů, včetně vydavatelských a technických údajů o knize. Žák se učí orientovat se v informačních zdrojích, z nichž může čerpat inspiraci při hledání knih ke čtení s ohledem na svůj věk i čtenářské dovednosti. Žák dle svých možností porozumí nebo si prohloubí porozumění významu citace, samostatně se snaží vytvořit citaci. Tematický blok Komunikující místo: umím si vyhledat informace o místě, kde žiji se zabývá informačními zdroji z místa, ve kterém žáci žijí či studují. Žáci se s informačními zdroji seznamují, analyzují je, posuzují je a hodnotí pomocí marketingového nástroje SWOT analýza. Žáci si během tematického bloku dle svého osobního maxima prohlubují dovednost shromažďovat informace, analyzovat je a sumarizovat je tak, jak je potřebné v procesu celoživotního vzdělávání. Žák účastí na tematickém bloku rozvíjí jak informační, tak mediální i dokumentovou gramotnost a vhodně tak prohlubuje dovednosti získané v ostatních tematických blocích vzdělávacího programu. Vzdělávací a osvětový tematický blok Digitální wellbeing: umím být v rovnováze s informacemi žáky seznamuje s možnostmi a nástroji digitálního wellbeingu, se základními termíny této oblasti, jakými jsou např. digitální detox, digitální rovnováha, digitální stopa. Žák si během tematického bloku uvědomí možnou souvislost mezi svým chováním v prostředí sociálních sítí a budoucím profesním životem. V průběhu se žák rovněž seznamuje s nástroji vhodnými k digitální rovnováze a na závěr žák dle svých schopností zhodnotí výhody a nevýhody digitálních technologií v soukromém i profesním životě.
- Word, Adobe Acrobat Reader, stručný videoprůvodce vzdělávacího programu
- Český jazyk, Český jazyk a literatura, Informační a výpočetní technika, Informační a komunikační technologie, Základy společenských věd, Občanská nauka, Práce s počítačem, Psychologie a Právo, Marketing a management, Ekonomika podniku, Ekonomika, Písemná a elektronická komunikace.
- funkční gramotnost; metody kritického myšlení; propojení formálního a neformálního vzdělávání; informační etika; zákon na ochranu osobních údajů; krádež identity; kyberšikana; autorský zákon; kodexy různých profesí; komunikace tváří v tvář; použití logických argumentů a zachování pravidel slušnosti; etika; morálka; osobní informace; citlivé informace; dezinformace; fake news; manipulativní obsah; hoax; argumentační fauly; analýza internetové diskuse; efektivní komunikace; správná argumentace; zásady netikety i kultivace internetové komunikace a internetového prostředí; možnosti volby; diskuse na sociálních sítích; reklama; manipulativní techniky v reklamě; svět ideální reklamy; formální dokumenty; dokumentová gramotnost; knižní džungle; informační zdroje, včetně vydavatelských a technických údajů o knize; citace; booktuber; Komunikující místo; SWOT analýza; informační zdroje; asociace; komiks; digitální wellbeing; digitální detox; digitální rovnováha; digitální stopa; výběrové řízení; osobní vztahy.
- podrobný popis výukového programu, metodika, stručný průvodce programem, komplet pracovních a metodických listů včetně klíčů řešení, portfolia pro žáky, motivační materiál pro cílovou skupinu, závěrečná zpráva z ověření, evaluace
- rozvíjet u žáků a posilovat informační, dokumentovou, čtenářskou a mediální gramotnost stejně jako kritické myšlení pro potřeby vzdělávání ve formálním i neformálním prostředí a jako stěžejní součást samostatného celoživotního učení; rozvoj klíčových kompetencí s důrazem na kompetence měkké a dále podpora rozvoje strategií celoživotního učení; ukotvení jednotlivých témat v kurikulárních dokumentech a jejich propojení s žitými zkušenostmi žáků; rozvoj celoživotního učení aktivizačními metodami výuky vycházejícími z konstruktivistického paradigmatu.
- Žáci SŠ s ukončenou maturitní zkouškou (včetně žáků se SVP)
- prezenční vzdělávání; třífázový proinkluzivní model učení E¬U-R (evokace – uvědomění si významu informací – reflexe); metody konstruktivistického učení; aktivizační metody; skupinová práce; proinkluzivní metody kritického myšlení z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT); argumentační ulička; brainstorming; Pětilístek; hra Svět ideální reklamy; aktivita Hra s palci; práce s regionálním tiskem a weby; Sestavování; Delegování; Vennovy diagramy; brainwriting; BYOD; Rychlý výběr; Bublifuk; Asociační řady; SWOT analýza; Křížovka; Dramatizace (hraní rolí); aktivita Výběrové řízení; T – graf.
- Informační etika: umím s informacemi eticky zacházet; Fake news: umím rozpoznat zavádějící informace; Argumentační fauly: umím rozpoznat manipulativní informace; Reklama: umím vyhodnotit informace z reklamy; Formální dokumenty: umím doplnit informace do dokumentů každodenní potřeby; Knižní džungle: umím hledat informace o knize; Komunikující místo: umím si vyhledat informace o místě, kde žiji; Digitální wellbeing: umím být v rovnováze s informacemi. "
Licence: Creative Commons 4.0 - zachovejte licenci
Druh produktu:
Vzdělávací program